۹ راهکار برای حفظ محیط زیست | تجربه‌های شخصی من

۹ راهکار برای خفط محیط زیست در این پست دکر شده که تمامی آن‌ها بر اساس تجربیات شخصی من است. کارهایی نه چندان دشوار که کوشیده‌ام در زندگی خود به روتین و عادت تبدیلش کنم و به نشر و سرایت آن امیدوار باشم.

۱-حذف پسماند ارگانیک از زباله‌ی خانگی

من با تفکیک‌ مفصل پسماند طبیعی مانع از خروج آن به عنوان زباله از خانه می‌شوم. با تهیه‌ی پوسماند و کمپوست. همچنین به شکلی به چرخه‌ی مصرف بازگرداندن اقلامی مثل پوست تخم مرغ و هسته‌ها و استخوان‌ها مطمئن هستم که هیچ بخشی از طبیعت در خانه‌ی من از گود پسماند یا اقیانوس سر در نخواهد آورد.

۲-انتخاب پیاده‌روی اتوبوس و دوچرخه‌ جهت تردد

قصه‌ی دوچرخه‌سواری و اتوبوس‌نشینی‌ام را قبلا نوشته‌ام. این دو وسیله و همچنین کفش کتانی ابزارهای من هستند جهت احترام و مهربانی با هوا.

البته که ماشین شخصی هم موجود است اما با کمک هم کوشیده‌ایم که اولا دو تا نشود و دوما بیش‌تر اوقات در پارکینگ خانه مشغول استراحت باشد.

۳-حذف کیسه نایلون از خریدها در حد وسع

بسیاری از خریدها در خانه‌ی ما از جمله میوه خشکبار و حتی گوشت و مرغ با کیسه‌ی پارچه‌ای یا ظرف‌های دردار انجام می‌شود. این ابزارها کمک می‌کنند که در مصرف و دورریز دیوانه‌وار نایلون‌های خرید کمترین مشارکت را داشته‌باشیم. البته متاسفانه باز هم اقلامی وجود دارد که قادر به اجتناب از آن‌ها نبوده‌ایم و بسته‌بندی پلاستیکی دارند یا این‌که به عنوان هدیه و نذری و … به خانه‌ی ما راه پیدا می‌کنند. نایلون بلای اجتناب‌ناپذیری است که با همه‌ی پرهیزها حتی گاهی از طریق هوا وارد حیاط خانه می‌شود.

۴-تهیه‌ی برخی از اقلام خوراکی کارخانه‌‌ای در منزل

تهیه‌ی خوراکی‌هایی مثل پنیر و ماست و ماکارونی در منزل از تجربیات من در تلاش برای پسماند صفر شدن است. البته جز تهیه‌ی ماست بقیه تجربیات دائمی نبوده‌اند. در کل پخت شیرینی و کیک و میان‌وعده‌هایی مثل پنیر حبوبات و هوموس علاوه بر تلاش در جهت سلامتی مبتنی بر کاهش پسماند و احترام به محیط زیست نیز بوده‌است.

۵-احترام به چهارشنبه‌های آبی

رویداد چهارشنیه‌های آبی که مدتی پیش در فضای مجازی رقم خورد از نظر من حرکت مفید و موثری آمد و کوشیدم آن را پاس بدارم. تقریبا از سال کرونا برنامه‌ی چهارشنبه بدون گوشت در خانه‌ی ما تا حدود زیادی برقرار بوده و کوشیده‌ایم کاهش مصرف پروتئین حیوانی را در این روز تمرین کنیم. هرچند به شخصه کوشیده‌ام روزها و وعده‌های بیشتری از گوشت اجتناب کنم اما این حرکت خانوادگی نیروی بیشتری داشته و قابلیت نشر فراتری در خود دارد.

۶-استفاده از پد دائمی بانوان به جای پدهای یکبار مصرف

آلودگی و غیرقابل تجزیه بودن پدهای یک‌بار مصرف مرا بر آن داشت که استفاده از پدهای قابل شستشو را حدود چهار سال پیش شروع کنم. خوشبختانه تا کنون به عنوان یک عادت برایم ساده‌شده‌است.

۷-تعمیر و بازمصرف وسایل خانه

از کفش و کیف تا لباس و میز غذاخوری و مبل و قاشق چوبی هرچه را که امکان داشته‌باشد تعمیر می‌کنیم یا به شکلی در چرخه‌ی مصرف نگهش می‌داریم. این حرکت نه به شکل نمادین که بصورت سبک زندگی و بایدی مورد توافق بین ما تداوم داشته و در کنار کمک به اقتصاد خانواده در ادای سهم ما در کاهش گرمایش زمین هم نقشی کوچک دارد.

۸-تفکیک‌ مفصل و دقیق پسماندهای مصنوعی

در پی تلاش برای اجتناب از مصرف بی‌دلیل و بی‌رویه و کاهش پسماندها و همجنین بازمصرف و تعمیر وسایل آن‌چه به عنوان پسماند می‌ماند در خانه‌ی ما حتی‌المقدور تفکیک می‌شود تا امید به بازیافت یا به سرانجام رسیدن آن بیش‌تر باشد. در پست تفکیک پسماندهای مصنوعی مفصل و مصور درباره‌ی این کار توضیح داده‌ام.

۹-بازچرخانی سیستماتیک آب خاکستری و آب باران

جهت استفاده در باغچه و آبیاری درختان در خانه‌ی ما هنگام ساخت منبع آب خاکستری در نظر گرفته‌شده و آب‌های نیالوده به شوینده‌های شیمیایی به زمین بازگردانده می‌شود. در پست چرخش آب خاکستری در عمارت فروغ در این باره توضیح داده‌ام.

3 در مورد “۹ راهکار برای حفظ محیط زیست | تجربه‌های شخصی من”

  1. سلام و احترام خانم مهندس
    آیا پوست بادام و کلا مغزیجات و پوست تخم مرغ باید از پوسماند جدا باشد؟

    1. نجمه عزیزی

      بله نجمه جان این اقلام خوراک گوسفند و اینا نیستن ولی غفلتا اگه یهو قاطی شدن مشکلی پیش نمیاد. ما اگه جدا باشه جمع میکنبم برای دامدار میبریم

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا