آب خاکستری چیست؟ چرخش آب خاکستری ارگانیک در عمارت فروغ

آب خاکستری ارگانیک در عمارت فروغ به مصرف درختان می‌رسد و به این ترتیب در چرخه‌ی طبیعی خود پاکیزه مانده آلوده‌ی فاضلاب نمی‌شود.

ماهیت آب خاکستری

آب خاکستری در تعریف کلی یکی از درجات پسآب خانگی است که دربرگيرنده‌ی تمام جریان‌ها به استثنای فاضلاب خروجی از سرویس بهداشتی است.

این آب حدفاصل بین آب آشامیدنی (آب سفید) و گندآب‌های توالتی (آب سیاه) است. این آب قابل بازیافت بوده و می‌تواند در فلاش‌تانکها و شستشوی محوطه و چنانچه تصفیه شود در آبیاری فضای سبز استفاده شود.

سیستم چرخش آب در عمارت فروغ

طبق بررسی‌های اولیه‌ی ما تصفیه‌ی شیمیایی آب خاکستری هزینه و مقدماتی داشت که انتخاب ما نبود. از طرفی حجم آب خاکستری ارگانیک در خانه حد قابل توجهی داشت که در صورت تفکیک می‌توانست برای آبیاری باغچه‌‌ی صد متری عمارت به کار برود.

منظور من از آب خاکستری ارگانیک بخشی از پسآب خاکستری است که به شکل معمول شوینده‌ی شیمیایی در آن مصرف نمی‌شود.

مخزن آب خاکستری

در پروسه‌ی ساخت عمارت ما نیاز به یک مخزن آب داشتیم که در مصارف مختلف ساختمانسازی استفاده‌شود. این مخزن ۳۰۰۰ لیتری که از جنس پلی‌اتیلن بود در هنگام بهره‌برداری در نقش مخزن آب خاکستری بازمصرف شد.

این مخزن در فضای نیمه‌باز پیلوت مستقر شده و سپس از تمامی محل‌هایی که پتانسیل تولید چنین آبی داشتند لوله‌هایی به این مخزن کشیده‌شد.

سرچشمه‌های آب خاکستری ارگانیک

در دفعات قابل توجهی از رفتارهای ما مصرف آب بدون شوینده صورت می‌گیرد. ما این رفتارها و مکان‌های مربوط به آن را در سبک زندگی خود شناسایی کردیم:

کفشوی سینک شستشوی بی‌شوینده

در آشپزخانه یک سینک جهت شستشوی مواد غذایی و ظروف آب‌کشی نظیر قوری چای و بشقاب میوه در نظر گرفته‌ و به مخزن متصل شده‌است. در همین نقطه لوله‌ی دستگاه تصفیه‌ی آب هم که دورریز بالایی دارد به این مسیر پیوسته و به مخزن می‌ریزد. قبلا درباره‌ی مناسب بودن این آب برای آبیاری تحقیقی کرده‌بودم که حکایت آن را اینجا نوشته‌ام.

کفشوی حمام‌ها

در حمام‌ها دو کفشوی وجود دارد یکی از آنها به فاضلاب وصل شده و دیگری جهت استحمام ساده یا شستن لباس بدون شوینده در نظر گرفته‌شده. این کفشوی‌ها بصورت پدالی بوده بنا به انتخاب و نوع مصرف با فشار پدال بسته و باز می‌شوند.

آب باران

البته آب باران عزیز نه تنها پسآب نبوده بلکه منشا ارشمند آب پاکیزه است. اما ما جهت اطمینان از آلوده نشدن این آب به مخزن متصلش کرده‌ایم تا مستقیما به چرخه بازش گردانیم. شیب‌بندی بیش از ۹۰ درصد از سطح پشت بام به شکلی است که آب را به مخزن هدایت می‌کند.

علاوه بر آن آب‌های سطح حیاط ماه‌نشین هم هنگام بارندگی و شستشو به مخزن میریزد.

کلام اخر

ما معتقدیم آب در صورتی عاقبت بخیر می‌شود که بدون آلودگی شیمیایی به زمین فرورفته به مصرف گیاهان برسد یا بخار شده به آسمان برگردد.

به تعبیری عمارت فروغ دعای کالبدی ما برای عاقبت بخیری آبهاست.

4 در مورد “آب خاکستری چیست؟ چرخش آب خاکستری ارگانیک در عمارت فروغ”

  1. آزادمهر

    واقعا عالی بود دست مریزاد بابت اینهمه درایت 👏🏻👏🏻🌺❤️

    1. نجمه عزیزی

      محبت داری آزادمهرجان! واقعا کار پیچیده و پرهزینه‌ای نیست کاش تا دیر نشده همه یزدیها خودشون را مقید می‌کردن به انجامش و شهر از تشنگی و گدایی زاینده رود نجات پیدا می‌کرد

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا