طراحی داخلی ساختمان در یزد

طراحی داخلی ساختمان در یزد

اهمیت طراحی داخلی ساختمان در یزد

طراحی داخلی ساختمان در یزد امروز به سمت ارزش واقعی و تجربی خود حرکت داشته‌است. بسیاری از مردم به این پی برده‌اند که رعایت اصول طراحی و دکوراسیون داخلی تنها به مثابه آرایش ساختمان و جذابیت بصری آن نیست. مردم فهمیده‌اند که یک طراحی درست می‌تواند کیفیت زندگی را در همه‌ی ابعاد بصری شنیداری لمسی و تجربی تحت تاثیر قرار دهد.

خدمات طراحی ساختمان ما؛

ما برای تامین این کیفیت بر اساس آرمان حرفه‌ای خود متعهد شده‌ایم و بر آن هستیم که بهترین و ایمن‌ترین شکل خدمات حرفه‌ای طراحی داخلی ساختمان را ارائه کنیم. خدمات ما شامل این مراحل است:

بازدید

از محل بازدید می‌کنیم و شما را می‌شنویم. چرا که معتقدیم هیچ‌کس مثل خود شما نمی‌تواند تعیین کند که دقیقا چه می‌خواهید. مواجهه با سبک زندگی شما و مشاهده‌ی سلیقه‌ی شما در وضع موجود و همچنین گله‌هایی که از وضعیت فعلی دارید به ما کمک می‌کند که تخصص و تجربه‌ی خود را جهت یافتن بهترین پاسخ‌ها به کار گیریم و سمت و سوی کار طراحی را درست تعیین کنیم.

برای دریافت مشاوره رایگان اولیه با ما تماس بگیرید: 09133545010

طراحی

طراحی داخلی خانه مبتنی برنیازهای شما و پاسخ‌های شما انجام خواهد شد. ما در مورد سبک‌های مختلف رایج اطلاعات داریم اما آن‌چه مهم است سبک خود خود شماست. در اغلب موارد انتخاب شما طراحی کلاسیک، نئوکلاسیک یا سنتی و… نیست. بلکه پی یک پیکره‌ی واحد می‌گردید که با توجه به حال و هوا و روحیه و همچنین نیازهای شما به زندگیتان شکل دهد. ما می‌کوشیم بر اساس شناخت کافی‌ای که از سبک‌های مختلف مدرن و سنتی داریم به سبک ویژه‌ی شما در طراحی برسیم. سبکی که شاید نام نداشته باشد اما حتما هویت و اصول خواهد داشت.

تهیه نقشه

بعد از طی مراحل قبل ما به شما نقشه‌هایی از کار ارائه می‌دهیم که براساس آن بتوانید برای ساخت اقدام کنید. این نقشه‌ها شامل نقشه‌های دوبعدی و سه‌بعدی واضح و کافی جهت فهم شما از نتیجه‌ی کار است.

 

نظارت بر اجرا

جهت تامین کافی و کامل کیفیت بر اجرای طرح نظارت خواهیم داشت. در زمان ساخت هم در صورت لزوم چنانچه طراحی در محل و اتود درجا لازم باشد با هماهنگی شما انجام خواهد شد.

در بخش بعدی برای آگاهی شما از رویکرد ما به طراحی خانه از اصولمان در استودیو معماری ماه‌نشین خواهیم نوشت. اصولی که با توجه به آن‌ها می‌توان به خانه‌هایی مناسب برای سکونت سزاوار نزدیک شد.

ویژگی‌های طراحی بخش‌های مختلف خانه

در طراحی داخلی ساختمان در یزد توجه ویژه به همه‌ی بخش‌های کوچک و بزرگ آن لازم است. هیچ بخش خانه بی‌اهمیت نیست. گاهی بخش‌هایی مثل نشیمن و آشپزخانه و سرویس که مورد استفاده‌ی دائمی و ناگزیر ساکنین خانه است واجد اهمیت کمتری به نسبت پذیرایی و ورودی تلقی می‌شود؛ اما واقعیت این است که کیفیت فقط سهم مهمانان گاه به گاه ما نیست. ما ساکنین همیشگی هم به کمک یک طراحی هوشمندانه می‌توانیم زندگی سزاوارانه و زیباتری را تجربه کنیم.

در این بخش نگاهی داریم به مسائلی که در طراحی داخلی هر بخش از خانه باید به آن توجه داشت.

1-طراحی داخلی آشپزخانه

آشپزخانه را قلب خانه و تامین‌کننده‌ی یکی از مهمترین نیازهای زیستی و ضروری انسان می‌دانند. در گویش رایج پیشین این محل را مطبخ می‌نامیدند که تلویحا اشاره به نوع فعالیت داشت. اما امروزه می‌گوییم آشپزخانه تا یادمان باشد که هر طبخی طباخی هم دارد که حضور او در فضای کار هم نه تنها لحاظ می‌شود بلکه در نام و هویت فضا هم می‌آید.

عملکردها در آشپزخانه

مثلث اصلی کار در آشپزخانه شامل ذخیره شستن و تهیه‌ی غذا است. محیط این مثلث تعیین کننده میزان حرکت انجام‌دهنده در مدت زمان کار است که در استانداردادهای رایج حدود شش متر در نظر گرفته شده‌است.

    • ذخیره شامل فضای نگهداری انواع مواد غذایی خشک و تر و همچنین ابزار و ادوات مورد مصرف در آشپزخانه است. یعنی کابینت‌ها و یخچال. اما وقتی از مثلث کار حرف می‌زنیم منظور از فضای ذخیره همان یخچال و فریزر است.

    • شستشو شامل سینک و ماشین ظرفشویی است.

    • تهیه‌ی غذا هم شامل اجاقَ،دستگاههایی مثل غذاساز برای تهیه‌ی غذا و نوشیدنی وهمچنین میز کار است. در مثلث کار منظور از این فاکتور همان اجاق است.

نور آشپزخانه

روشنایی آشپزخانه بهتر است از طریق نور طبیعی باشد تا هنگام روز ما را از روشنایی برق بی‌نیاز کند. اما برای تامین روشنایی باید مراقب باشیم که گرمای زیادی به آشپزخانه تحمیل نکنیم بخصوص در اقلیم گرم شهری مثل یزد. تابش نباید مطلقا به یخچال و فریزر رسیده و بازدهی انرژی آن‌ها را کم کند. اما روی جاهایی مثل سبد آبچکان تابش مستقیم می‌تواند تاثیر بهداشتی خوبی داشته باشد.

تهویه آشپزخانه

با توجه به پروسه‌ی آشپزی بهتر است آشپزخانه علاوه بر تهویه الکتریکی توسط هواکش یا هود از طریق مکانیکی هم تهویه شود. لوله‌های مکنده‌ی هوا می‌تواند توسط متخصصان خبره‌ی تاسیسات، تهویه‌ی هوا را بدون نیاز به برق و به صورت خودکار میسر کند.

منظر آشپزخانه

امروزه با توجه به آشپزخانه‌های اپن کمتر به چشم‌انداز آشپزخانه توجه می‌شود. فرض بر این است که تماشای فضای داخلی خانه می‌تواند کافی باشد. اما حتی این امکان هم اغلب در فعالیت‌های طولانی مدت مثل ظرف‌شستن فراهم نیست و سینک‌های ظرفشویی معمولا به سمت دیوار آشپزخانه رو دارد. در نظرگرفتن منظر مناسب برای زمان ظرف شستن که معمولا زمان‌برترین فعالیت آشپزخانه است می‌تواند کیفیت این عملکرد را به شکل قابل توجهی افزایش دهد. البته این فرصت ممکن است در واحدهای کوچک پیش نیاید؛ اما در نظرداشتن آن لازم است تا حتی‌المقدور ممکن شود.

همجواری‌های داخلی آشپزخانه

در چیدمان آشپزخانه مجاورت مناسب عناصر می‌تواند زیست حاضر در آن را آسان‌تر و روان‌تر کند. نمونه‌ای از این مجاورت‌ها را در ادامه ذکر خواهیم کرد:

    • سینک ظرفشویی و اجاق؛ با توجه به نوع عملکرد این دو با هم ارتباط زیادی دارند. البته باید مراقب باشیم که بدون هیچ فاصله کنار هم نباشند و دست کم یک کابینت بینشان باشد تا خدای نکرده بین آب و آتش ارتباط ناجوری برقرار نشود.

    • سینک ظرفشویی و ماشین ظرفشویی؛ این دو هم با توجه به عملکرد مشترکشان لازم است نزدیک هم باشند. گاهی ظرف‌ها برای خیس‌خوردن قبل از انتقال به ماشین در سینک می‌مانند.

    • یخچال و فریزر؛ این دو عنصر که هم‌اکنون اغلب در قالب یک دستگاه ساخته می‌شود بهتر است قاعده‌ی مثلث کار را حفظ کند. با توجه به استفاده‌ی عموم افراد خانه از این وسیله جهت آب‌خوردن و … خوب است که رابطه‌اش با ورودی آشپزخانه هم سخت نباشد.

    • کابینت‌ها؛ ارتباط ظروف داخل کابینت‌ها با عناصری مثل گاز و سینک و حتی یخچال باید درست باشد. البته این مورد بیشتر با هنر چیدمان خانه‌دارهای خبره حل می‌شود. اما طراحی هم به سهم خود باید اصول اولیه را رعایت کند. مثلا کابینت مناسب جهت ظروف دم‌دستی به گاز و کابینت ظروف مهمانی به ماشین ظرفشویی دسترسی راحت داشته باشد تا کارها تسهیل شود.

    • ماشین لباسشویی؛ این وسیله به طور ذاتی ارتباطی با فعالیت‌های آشپزخانه ندارد اما اغلب بخاطر نیاز آن به تاسیسات آب و برق و شباهت فرمال آن به ماشین ظرفشویی در مجاورت آن تعبیه می‌شود. در این صورت هم بهتر است دسترسی روان و بی‌مانعی با ورودی آشپزخانه داشته باشد. در کل اگر مساحت خانه اجازه بدهد بهتر است این وسیله را در مجاورت سرویس‌های بهداشتی و تحت عنوان لاندری قرار داد.

همجواری‌های بیرونی آشپزخانه

آشپزخانه بهتر است دسترسی مستقل از پذیرایی به ورودی خانه داشته باشد تا امکان انتقال خرید‌ها به آن راحت باشد.

به نظر می‌رسد با توجه به تقسیم نقش‌ها اگر بین دو نوع اتاق خواب مجبور به انتخاب یکی برای مجاورت با آشپزخانه باشیم اتاق خواب والدین مناسب‌تر از فرزندان باشد.

ارتباط راحت آشپزخانه با پذیرایی و نشیمن هم جهت انتقال غذا به میز ناهارخوری و بازگرداند وسایل لازم است که به شکل درستی طراحی شود.

2-طراحی داخلی اتاق خواب

اتاق خواب بر خلاف اسم متداولش می‌تواند فقط فضایی مخصوص خواب نباشد. این اتاق سمبل زندگی شخصی و فردی افراد است و در مورد والدین فضای استراحت و حریم ارتباط. برای طراحی اتاق خواب باید به موارد متعددی توجه کرد که در آیتم‌های زیر به برخی از آن‌ها اشاره می‌شود. آیا اتاق خواب نوجوانی را که در این شرکت طراحی شده دیده‌اید؟

عملکردها در اتاق خواب

این اتاق برای افراد مجرد خانواده فضای کار و مطالعه، نگهداری لباس و وسایل و در نهایت خواب و استراحت است.

برای اتاق خواب زوجین توصیه‌ی مشاوران خانواده معمولا آن است که عملکرد مطالعه و کار حتی‌المقدور در این اتاق نباشد.

نور اتاق خواب

نور مناسب برای اتاق خواب بستگی زیادی به نوع استفاده از آن دارد. برای کودکان و نوجوانان چنان‌چه در طول روز در اتاق حضور دارند نور جنوب‌شرق که روشنایی کافی و تابش ملایم زمستانی دارد مناسب است. اتاق والدین بطور معمول صرفا برای خواب شبانه به کار می‌رود و در طول روز حضور در آن کمرنگ است. در این صورت می‌توان به نور بیدارکننده‌ی سمت مشرق به عنوان نور مناسب این فضا نگاه کرد.

نکته‌ی مهم در مورد نور اتاق خواب که کمتر به آن پرداخته می‌شود نور مزاحم شبانه از محیط بیرون است. نور تیر چراغ برق کوچه یا خانه‌ی همسایه‌ها می‌تواند برای خواب شبانه‌ی همه بخصوص بچه‌های در حال رشد اختلال جدی ایجاد کند. در هنگام طراحی اتاق خواب و بخصوص انتخاب پرده باید به این مساله توجه داشت. پرده‌های ضخیم که نور را به راحتی عبور ندهند می‌توانند یک لایه‌ از پرده‌ی اتاق خواب بچه‌ها را تشکیل دهد تا در صورت لزوم استفاده شود.

تهویه اتاق خواب

پنجره‌های دارای بازشو در این اتاق‌ها حتما لازم هستند تا در مواقع لزوم بتوان هوای اتاق را عوض کرد. اگر سیرکولاسیون و محدودیت‌ها اجازه دهد بودن چنین پنجره‌هایی در دو سمت اتاق می‌تواند کوران ایجاد کند و در مدت زمان کوتاهی هوای اتاق را با هوای تازه جایگزین کند. حتی در ماه‌هایی مثل اردیبهشت و شهریور این نوع از پنجره‌ها می‌تواند جایگزین سرمایش‌ الکتریکی شود. برای طراحی داخلی ساختمان در یزد امروز که همچون سایر نقاط با مشکلات ناشی از گرمایش زمین مواجه است توجه به کوران طبیعی و غیرمتکی به سوخت فسیلی می‌تواند تمایز مهمی به حساب بیاید.

مجاورت‌های داخلی اتاق خواب

اجزای کلی اتاق خواب شامل رختخواب کمد لباس فضای کار و کتابخانه است. طبیعتا بین رختخواب و کمد لباس باید ارتباط آسان‌تر باشد و بین کتابخانه و میز کار. البته این در حالت کلی است و می‌تواند بنا به سبک زندگی هر فرد تغییراتی داشته باشد.

مجاورت‌های بیرونی اتاق خواب

اتاق خواب‌ها بهتر است که در دسترسی از سمت ورودی نسبت به فضای عمومی خانه بخصوص پذیرایی استقلال داشته‌باشند. یعنی بشود از ورودی بدون در معرض دید مهمان‌ها بودن به اتاق خواب رفت و برای دیدار آن‌ها آماده شد. اما در ارتباطهای داخلی اتاق خواب‌ها بهتر است در مجاورت هم باشند. این مجاورت می‌تواند بین فرزندان خانه در حین استقلال ارتباط و الفت بهتری ایجاد کند. در ارتباط بین اتاق خواب‌ها اتاق والدین و حریم زوج طبیعتا استثنا است.

 طراحی داخلی پذیرایی

پذیرایی فضای مواجهه‌ی ما با مهمان‌هایمان است. فضایی که شاید در برخی فرهنگ‌ها چندان موضوعیت نداشته باشد اما برای یک ایرانی و بخصوص یزدی اهمیت غیرقابل انکاری دارد.

عملکردها در پذیرایی

در پذیرایی رویدادهای متعدد زیادی اتفاق نمی‌افتد هرچند پرجمعیت‌ترین فضای خانه در هنگام استفاده‌است. ما در پذیرایی می‌نشینیم و پذیرایی می‌کنیم یا می‌شویم. حالا یا به شکل تک به تک مثل مهمانی عصرانه یا سفره و میز جمعی در هنگام شام و ناهار.

پذیرایی نیاز به فضای دور هم نشستن دارد که معمولا در زندگی امروزی با ست‌های مبل دکور می‌شود. البته بنا به درخواست و سبک زندگی خانواده، پذیرایی می‌تواند به شکل سنتی و با چیدمان پشتی و فرش طراحی شود.

پذیرایی به واسطه‌ی آن‌که نمود بیرونی فرهنگ خانواده به کسانی است که موقتا در آن حضور دارند می‌تواند دربرگیرنده‌ی معرفهای فرهنگی خانواده باشد. مثلا دکوراسیون آن با ادوات موسیقی یا کتاب یا هرچه که نماد «ما» باشد شکل می‌گیرد.

نور و تهویه پذیرایی

فضای پذیرایی نیز همچون سایر فضاهای سکونتی بهتر است که از نور و تهویه طبیعی مطلوب برخوردار باشد؛ اما با توجه به اینکه بسامد استفاده از این فضا زیاد نیست می‌توان اولویت اول استفاده از این امکان‌ها را برای فضاهای دائمی مثل اتاق خواب در نظر گرفت. ضمن این که رویداد پذیرایی اغلب در شب و جهت صرف شام اتفاق می‌افتد. با این اوصاف نورپردازی مصنوعی قابل قبول و کافی برای این فضا لازم به نظر می‌رسد.

مجاورت‌های پذیرایی

فضای پذیرایی با توجه به پذیرش مهمان از بیرون لازم است که دسترسی راحت از ورودی داشته باشد و به حریم خصوصی اشراف نداشته باشد. همچنین دسترسی راحت و مستقیم به آشپزخانه می‌تواند کارکرد این فضا را تسهیل کند.

کلام آخر

تک تک فضاهای خانه برای طراحی درست و ایفای نقش واقعی خود نیاز به توجه ویژه دارند. در یک خانه‌ی خوب به کارکرد درست همه‌ی اجزا و ارتباط و انسجام آن‌ها با هم توجه می‌شود. یک تیم طراحی خوب در تمام مراحل طراحی نظارت و اجرا می‌تواند این به این اصل پای‌بند بوده و خانه‌ای زیبا از جزئ تا کل بسازد. تیم طراحی و اجرای ماه‌نشین برای انجام این خدمات با افتخار در خدمت شما است. آیا نمونه پروژه‌های ماه‌نشین را دیده‌اید؟

اسکرول به بالا