نقش کفپوش‌ ها در کاهش زحمت خانه‌داری

 

نقش کفپوش‌ ها در کاهش زحمت خانه‌داری چیست؟ آیا کفپوش‌ها می‌توانند زحمت خانه‌داری را کم کنند؟

کف‌ها به عنوان پایین‌ترین سطح افقی خانه کاملا در معرض ریخت و پاش و کثیفی هستند. نه تنها گرد و خاک مستقیم که گرد و غبار سطوح افقی بالاتر و حرکت ساکنین هم روی آن ریخته می‌شود.

از آن گذشته در سیستم معمول ساخت و ساز تصمیم‌گیری در مورد کفپوش در اواسط کار بنایی لازم می‌شود. در حالی که دیوارها و سقف بطور معمول با گچ پوشیده‌می‌شوند و برای تصمیم‌های بعدی زمان کافی موجود است.

در این نوشته بر‌انم که به شما کمک کنم با توجه به سبک زندگی خود کفپوش مناسب را برای خانه‌یتان انتخاب کنید. کفپوشی که علاوه بر انجام درست کارکرد خود بتواند زحمت خانه‌داری را هم کم کند.

کفپوش‌ها در گذشته معماری ایران

در سیستم گذشته‌ی معماری ما بر اساس قواره و پیمونی مشخص کار می‌شده و اتاق‌ها در ابعاد 3×4 با 4×6 ساخته می‌شده‌است. این ابعاد مشخص پتانسیل آن را داشته که با قواره‌های قالی کاملا پوشانده‌شود.

 

پهرچند وضعیت اقتصادی خیلی وقت‌ها پوشش‌هایی مثل پلاس یا گلیم و زیلو را هم به عنوان کفپوش پیشنهاد می‌داده است. اما به هر روی کفپوش منسوج و قابل جابجایی متداول بوده‌است.

زیر قالی با آجر فرش یا ساروج پوشیده می‌شده‌است.

انواع کفپوش‌های رایج امروز

موکت

موکت جایگزین سنتی اتاق‌های کیپ‌شده با قالی شد. شییْی منسوج که حس نرم و آشنای فرش را در کف پا ایجاد می‌کند و محدودیت‌های فرش را هم ندارد.

تاریخچه موکت به شکل امروزی‌اش به بعد از جنگ جهانی دوم برمی‌گردد. در دوره ی جنگ این کالا لوکس و تجملی به شمار می رفت اما پس از آن به وفور و ارزانی رسید. در ایران نیز از 1347 تولید و عرضه این محصول آغاز شد

موکت هم ارزان است و هم به شکل رولی تولید شده و می‌تواند هر فضایی را با هر شکل و ابعادی پوشش دهد. اما از منظر نظافت و خانه داری معایبی نیز دارد.

موکت چه از نوع نمدی باشد چه بافت دار توانایی بالایی در جذب پرز و نخ دارد. از آن جا که معمولا هم به صورت تک رنگ عرضه می شود خیلی زود به لحاظ بصری کثیف دیده می شود. بخصوص از نوع موسوم به کبریتی آن که کاملا توانایی گیر انداختن همه چیز را در خود دارد!

چنان چه این کفپوش انتخاب شماست خوب است که به این نکته توجه داشته و حتی المقدور دنبال انواع طرح دار و چند رنگ آن بگردید.

در پست های آتی درباره سایر انواع کفپوش و زحمت نظافت آن برایتان خواهم نوشت.

 

 

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا