انتخاب آگاهانه‌ اجاق گاز آشپزخانه

انتخاب اجاق گاز آشپزخانه یکی از این انتخاب‌های دشوار است. در این نوشته می‌کوشم این انتخاب را کمی ساده‌تر کنم.


انتخاب و تصمیم بطور کلی فرایند دشواری است و انرژی فیزیکی و روانی زیادی می‌طلبد. شاید عناصر دکوری و زیباساز در صورت نابجا بودن به آزار خفیف چشمی بسنده‌کنند. اما انتخاب اشتباه تجهیزات کاربردی‌ای مثل اجاق گاز عواقب دشوارتری را به ما تحمیل می‌کنند چون با همه‌ی حواس درگیر آن هستیم.

چاره چیست؟ انتخاب آگاهانه. در این مطلب با من باشید تا تجربه‌ام در فرآیند انتخاب آگاهانه اجاق گاز را بشنوید.

مساله‌ی اصلی در انتخاب

در انتخاب اجاق گاز و بسیاری از ابزارهای دیگر دو نکته‌ی اصلی و مهم باید مدنظر قرار گیرد:

  • آن وسیله کارش را درست و قوی و کامل انجام دهد.
  • آن وسیله خودبان باشد و در اثنای استفاده به خودش آسیب نزند و به اصطلاح بصورت طبیعی پیر شود!
  • زیبا و شکیل و هماهنگ با سایر عناصر باشد.

متاسفانه هنگام خرید اکثرا فقط سومی مدنظرمان است و دو مورد اول را یا نمی‌بینیم یا توان چک‌کردنش را نداریم. اما آن دو مورد بیشترین اهمیت را دارد.

چه اجاق گازی مناسب آشپزخانه‌ی ماست؟

اگر سه مورد مهم تاثیرگذار در انتخاب را بدانیم یک قدم جلوتر از بقیه هستیم. ما می‌دانیم که اجاق گازی خوب است که پخت و پز را بخوبی میسر کند.
اما مساله‌ی اصلی هنوز پیش رو است و آن اینکه چطور با یک نگاه این مهم را تشخیص دهیم؟
بدیهی است که برای انتخاب آن باید وقت و انرژی بگذاریم.
اما چگونه؟
واقعیت مایوس کننده این است که آنچه مهم است به قول شازده‌کوچولو معمولا با چشم سر و در یک‌ نظر قابل دیدن نیست!
وقت‌گذاشتن به معنی ساعت‌ها گشتن در فروشگاه‌های مختلف هم فایده چندانی ندارد. فروشندگان معمولا دنبال فروختن برندهای موجود در مغازه هستند و راهنماهای مطمئنی برای این کار نیستند.
بنابراین توصیه‌ی من مشورت با کاربران قبلی برندهاست.

نظرات کاربران در فضای مجازی

امروزه امکان اعلام نظر کاربران در شبکه‌های اجتماعی میسر است و در دسترس همگان. با سرچی ساده می‌توانیم ابعاد مختلف برندها را بسنجیم و تصمیم بگیریم. هرچند پراکندگی و تعدد و گاهی تناقض نظرات ممکن است گیج‌کننده باشد. به نظر من بهتر است اول مجهز به سوالهای خوب شویم و بعد برویم سراغ سرچ گوگل. چگونه؟ با پرس و جو از اطرافیان.

نظرات کاربران اطرافیان حقیقی

کاربران حقیقی برندها در پیرامون ما هستند و می‌توانیم از آنها بپرسیم. اما یادمان باشد نظرات کسانی بار ارزشی بیشتری برای ما دارد که نگاهشان به سبک زندگی و آسایش به نگاه ما نزدیکتر باشد.
چنین افرادی وقتی از خوب‌بودن ابزاری حرف می‌زنند احتمالا به آن خوب که در ذهن ماست نزدیکترند.
نکته مهم و متمایزکننده‌ی این نظرات آن است که ما بیشتر ممکن است از نظام ارزشی این افراد  آگاه باشیم.
حالا طرف مشورت را چطور انتخاب کنیم؟
لطفا پارتی‌بازی نکنید!
در انتخاب طرف مشاوره به هدف پای‌بند باشید و قربانی تعلقات فامیلی نشوید!
مثال: شما اهل آسودگی و راحتی و مراقبت از خود هستید. ممکن است خواهر شما که خیلی هم دوستش دارید، جلوه، زرق و برق و تجمل را بر راحتی و آسودگی ترجیح دهد. او کسی است که می‌تواند با کفش پانزده‌سانتی و گن استخوانی ساعتها لبخند بزند و شاکی نشود.
از آن سو عروس عمه‌تان که ارتباط چندانی هم با هم ندارید کاربرد ساده، ایمنی و راحتی اولویتش هست. در این مورد خاص بهتر است که نظر عروس عمه را بر خواهر عزیز ترجیح دهید.

مشاوران دنیادیده و سرد و گرم‌چشیده

معمولا افراد زیادی با ویژگی‌های وسایل خود کنار می‌آیند و به آن عادت می‌کنند. برای انتخاب درست بهتر است کسانی را انتخاب کنیم که شرایط زیستی‌شان زیاد تغییر کرده‌است. خانه عوض کرده‌اند و با ابزارهای متنوع کارکرده‌اند. آنها ذهن بازتر و تواناتری برای مقایسه کیفیتها با هم دارند.
آنها می‌دانند که اجاق گاز ۳۰ سال پیش سرنوشت محتومشان نیست و فرصتها و امکانهای دیگر را هم تجربه کرده‌اند.

چگونه بپرسیم؟

در نظرخواهی‌ها دلایل را بپرسید. این که راضی هستی یا نه خیلی سوال مفیدی نیست. ممکن است طرف اصلا به رضایتش تا حالا فکر نکرده باشد یا اصلا رضایت درونی برایش مهم نباشد. یا اینکه معیارهایش برای رضایت با شما فرق کند.
بپرسید چیزی در اجاق گازت هست که می‌خواهی بهتر شود؟

سوالهای خوب در مورد انتخاب اجاق گاز

  • آیا شعله‌ی آن قدرتمند است؟
  • آیا شمعک و ترموکوپلش درست کار می‌کند؟
  • آیا تاکنون هنگام استقرار ظروف پخت و پز با کمبود جا مواجه شده‌ای؟
  • آیا تمیزکردن آن آسان است؟
  • آیا قابلمه روی آن ثبات دارد؟
  • آیا استفاده از کتری شیردار روی آن ممکن است؟

تجربه ی شخصی

من برای عمارت فروغ دنبال اجاق گاز مناسب می‌گشتم. از اجاق گاز فعلی‌ام رضایت کمی داشتم و به دلایل متعدد مایل به تعویض آن بودم.
براساس تصاویری که دیده‌بودم و تمایلی که به انسجام بصری آشپزخانه داشتم پیش‌فرضم اجاق رومیزی بود.
در استوری اینستاگرام نظر دوستانم را پرسیدم و به نتیجه رسیدم که باید به این مسائل توجه کنم:

متریال صفحه؛ شیشه یا استیل؟

تعدادی گفته بودند که شیشه بهتر است اما تعداد بیشتری استیل را ترجیح داده‌بودند. جالب اینکه دلیل هر دو گروه هم یکی بود: راحت‌تر تمیزشدن!

من حدس می‌زنم که شیشه به اندازه‌ی استیل ایجاد چسبندگی نمی‌کند و جرم کثیفی روی آن نمی‌ماند . اما برای چشمهای خیلی حساس و تمیزپسند پاک‌کردنش به شکلی که رد پارچه و چربی بر آن نماند مشکل است. در حالیکه استیل بخصوص اگر مات باشد چنین مشکلی ندارد.

داغ‌شدن ولوم اجاق گاز

بیشترین هشدار در مورد داغ‌شدن ولوم شیرهای اجاق بود. اگر فلزبودند استفاده‌شان سخت می‌شد و اگر پلاستیکی بودند به سرعت آسیب می‌دیدند.
در بسیاری از نمونه‌های رومیزی فاصله شیرها از شعله کم بود و روی سطح گاز مستقر بودند اما موارد معدودی هم بودند که سعی کرده‌بودند با سطحی برجسته فاصله ایجاد کنند.
کسانی بودند که این برجستگی را مانع آشپزی می‌دیدند و از داغ شدن آن موقع کار می‌گفتند.

ساختار و ابعاد حائل چدنی

این حائلها به واسطه‌ی وزنشان معمولا جدی‌ترین مانع تمیزکاری روزانه‌ی اجاق هستند در نگاه اول حائلهای جدا جدا و کوچک برای هر شعله توجه مرا جلب‌کرده‌بود اما یک دوست شاعر نازک‌اندیش از تزلزل این نوع تفکیک گفت! حائلهای کوچک با وزن کمتر به استواری قبلی‌ها نیستند.

استقرار شعله‌ی پلوپز

در این مورد اظهار نظرها خیلی جالب بود. عده‌ای به شدت از کنار بودن این شعله حمایت میکردند و عده‌ای به همان شدت از وسط‌بودنش!
جالب اینکه دلایل هر دو گروه هم این بود که جا برای بقیه شعله‌ها کم‌ می‌آید.
من از این تناقض متوجه این نکته شدم که باید به این مساله بیشتر توجه کنم.
استفاده از قابلمه بزرگ (به شعاع ۴۰ سانت و بیشتر) به ندرت پیش می‌آید و در آن شرایط می‌شود برای بقیه‌ی شعله‌ها حتی از یک وسیله‌ی دیگر استفاده کرد.
اما مسأله آنجایی حاد می‌شود که این استقرار باعث شود سایر شعله‌ها در روزهای عادی محدوده‌ی مناسبی برای قابلمه‌های متوسط نداشته باشند.
در گاز فعلی خودم قابلمه‌هایی با قطر ۲۰ و ۲۸ می‌توانند با هم کنار بیایند. با اینکه فاصله مرکز به مرکز شعله‌ها که باید ۲۴ باشد فقط ۲۰ سانتیمتر است.
تقاضا: دوستانی که تجربه استفاده از گازهایی با شعله‌ی پلوپز در کنار را دارند لطفا با عدد ورقم به یاری ما بیایند.

آسیب‌پذیری ولوم اجاق گاز

گفته می‌شود که ولومهای روی صفحه در مقابل مایعات آسیب‌پذیرند. آشپزی سالم و صحیح و آدم‌وار آن است که غذا سر نرود اما شما که غریبه نیستید در مقابل این یکی من کاملا تسلیمم و بارها موقع دیدار با فرشته‌ی الهام غذاهایم سررفته‌اند.
بنابراین چاره‌ای نیست که بپذیرم ولوم‌روی صفحه خط قرمز من است.

توجه ویژه به بخش فر

موقع بررسی اجاق گاز رومیزی متوجه شدم که پیامد ناگزیر آن حذف فر هست و بسنده کردن به فر برقی.
البته فر بزرگ‌ اجاق گاز برای روتین آشپزی خیلی ابزار طبیعت‌پسندی نیست چون پرمصرف است. اما استفاده گاه‌بگاه از فر بزرگ موقع مهمانی جزو انتخابهای جدی من است.
چند نفر از دوستانم هم از کم‌جانی و به نوعی جدی نبودن اجاقهای رومیزی گفتند.
خلاصه این که علیرغم کاهش جدی انسجام دیزاین آشپزخانه مطمئن شدم که باید برگردم به اجاق گاز مبله و مستقل.

کلام آخر

از همه‌ی دوستانی که با پاسخدهی مسئولانه به استوری اینستاگرام، مرا در تدوین این پست یاری کردند سپاسگزارم.

شما چه تجربه‌ای در انتخاب اجاق گاز صفحه‌ای یا مبله داشته‌اید؟ درس عبرت یا حکمتهای پنهانی را که آموخته‌اید با ما در میان بگذارید. 🙂































































































































































































8 در مورد “انتخاب آگاهانه‌ اجاق گاز آشپزخانه”

  1. Afsanih bageriuna

    به نظر من یه چیز دیگه که باید مد نظر قرار داد فاصله بین هود واجاق گاز رومیزیه که باید اندازه اش استاندارد باشه که با حرارت زیاد هود داغ نشه واسیب نبینه

    1. استانداردش را میدونی افسانه جان؟ تجربه‌ش کردی؟ اگر با عدد بگی بهتر میشه سنجیدش

  2. سلام. ببخشید من قبلا گازم استیل بود. موقع اشپزی خیلی زود کثیف میشد. لکه اب لکه های کوچیک روغن و … انقدر که وقتی گازو تمیز میکردم دیگه دلم نمیخواست اشپزی کنم ولی بعدش که شیشه ای خریدم دیگه این مشکل نبود. لکه های کوچک مثل اب و لکه های ریز روغنی که موقع سرخ کردن میفته روش خیلی پیدا نیست. بعد یه چیز دیگه هم اینکه اگه چدن های گاز فقط گردی دور شعله باشه بنظرم بهتره. چون بالاخره چدن ها چرب میشه و تمیز کردنش مکافاته. حالا هرچی چدن کمتر باشه کمتر هم باید بسابونیم البتهدبه شرط محکم بودن.

    1. مرسی که نوشتی فروغ جان عجیبه که در مورد شیشه و استیل نظرات اونقدر متناقضه گمونم به نوع نگاه آدما به تمیزی بستگی داره. در مورد چدن نظر منم همین بود اما تجربشو نداشتم دوستی که استفاده کرده بود میگفت ثبات خیلی کمی داره انگار

      1. سلام خانم مهندس
        منم با استفاده از اجاق گاز رومیزی شیشه ای متوجه شدم همون اجاق گاز استیل مبله قدیمی خیلی بهتره و از فر اون هم میشه بجای کمد استفاده کرد😉

        1. سلام سمیه جون…از خودمونی تو هم! بالاخره یه فر توی خونه باید باشه که نقش کمد را بازی کنه یا فر گاز مبله یا جای خالی فر توکار 😉

  3. ناشناس

    سلام خانم عزیزی

    بعد از سال‌ها فعالیت درشرکت‌های مختلف تولید لوازم خانگی چند نکته خدمتتون عرض می‌کنم شاید مفید باشه.

    قبل از انتخاب نوع اجاق، باید به «سبک زندگی» خودمون نگاه کنیم. اگه استفاده ما از اجاق گاز محدود به گذاشتن یک ماهیتابه و درست کردن غذاهای فوری و این چیزهاست، اجاق صفحه‌ای کفایت می‌کنه.
    اما اگه سبک زندگی سنتی داریم و موقع اومدن مهمون، اجاق گاز ما قراره پذیرای 2 قابلمه خورشت به همراه یک دیگ برنج باشه و صدالبته کتری هم در کنارشون انجام وظیفه کنه، بهتره برگردیم به اجاق گاز مبله. هم قوی‌تر هستن و هم مستحکم‌تر

    در مورد ترموکوپل و سرشعله و این چیزا جای نگرانی نیست. چون شرکت‌های تولیدکننده و واردکننده این محصولات خیلی محدود هستن. مثلاً وقتی یک کانتینر ترموکوپل ایتالیایی وارد کشور میشه، بین شرکت‌های مطرح و خوشنام تولید اجاق تقسیم میشه. پس تفاوت خاصی بین ترموکوپل اخوان با داتیس و استیل البرز نمی‌بینیم.
    سرشعله هم همینطور. یا ساباف ایتالیاست، یا نهایتاً آریا تکنیک تولید کشورمون. همگی خوبن. خیالتون راحت.

    ولوم هم فقط در اجاق‌های ارزان قیمت مشکل‌ساز میشه و در اجاق‌های با کیفیت از جنس «باکالیت» هست که نه مثل فلز داغ میشه و نه مثل پلاستیک آب میشه.

    استیل البرز، داتیس، اخوان، مسترپلاس، نیک کالا، آلتون بهترین برندهای اجاق صفحه‌ای هستن که تفاوت خاصی از نظر کیفیت بینشون نیست. نهایتا آپشن‌هاشون متفاوته.
    اما اگه دغدغه سنگین بودن چدن هنگام تمیزکردن گاز رو دارین بجای رفتن سراغ چدن‌های نازک و شکننده، بهتره اجاق گازی بخرین که چدن قدرتمند و سنگین، اما لولایی داشته باشه که تولیدش فقط در انحصار آلتون هست.

    در مورد تمیزی صفحه اجاق، درحقیقت بیشترین جایی که کثیف میشه، اطراف سرشعله هاست. پس بهتره اجاق گازی بخریم که زیر سرشعله‌ها از تکنولوژی«ایزی تو کلین» استفاده شده (لطفا با سیستم قدیمی و ناکارآمد سلف کلین اشتباه نشه)
    «ایزی تو کلین» حدود 3 سال قبل توسط شرکت آلتون وارد ایران شد و بقیه شرکت‌ها هم تک و توکی ازش استفاده می‌کنن. چون مواد بسیار گرونقیمتی داره و همه تولیدکننده‌ها نمی‌تونن استفاده کنن.
    بزرگترین خاصیتش هم اینه که اگه غذا سربره، با یک دستمال نم‌دار و بدون نیاز به هیچ شوینده و اسکاچی میشه مثل روز اول.

    با همه اینها من شخصاً اگه بخوام اجاق صفحه ای بخرم(که نمی‌خرم) با اینکه همه وزن‌ها به سمت آلتون سنگینی می‌کنه(سیستم چدن لولایی و ایزی تو کلین) اما میرم سراغ نیک کالا. عجیب شرکت پدرمادردار و خوشنامیه این نیک کالا. اجاق گازهاش بسیار گرون، اما فوق‌العاده با کیفیته.

    و اما در مورد هود:
    تفاوت زیادی بین برندهای بازار نیست. از هرچی که خوشتون اومد بخرین. بیمکث و کن و اخوان و آلتون و ….. چون تکنولوژی خاصی نداره

    فر توکار:
    خب وقتی که قراره برای خونه اجاق صفحه‌ای بخریم، طبیعتاً مجبوریم فر توکار هم بخریم دیگه
    خیلی خلاصه کنم:
    اگه بخوایم خارجی بخریم آریستون و بوش و … در خدمت ماست. البته با قیمتی در حد دیه کامل فرد مسلمان در ماه‌های غیرحرام!
    در بین ایرانی‌ها، نیاز به زحمت نیست. حرف فروشنده‌ها رو هم نشنیده بگیرین. برای جلوگیری از خرج مجدد و دوباره‌کاری فقط و فقط یک گزینه وجود داره:
    آلتون!

    هیچ برندی در کل کشور (تاکید مجدد: هیچ برندی) توانایی نزدیک شدن به کیفیت آلتون رو در حوزۀ فر توکار نداره. چه برسه به اینکه بخواد با اون مقایسه بشه.
    ضمن اینکه آلتون تنها برند ایرانیه که فر 90 سانت هم تولید می‌کنه که خب طوری نیست که سریع تصمیم بگیریم، بریم بازار بخریم و بزنیم زیر بغلمون و بیاریم نصب کنیم! چون در زمان طراحی باید جای اون رو تعبیه کنیم.

    و اما انتخاب شخصی خودم همچنان اجاق مبله هست. در بین اجاق‌های مبله کیفیت اخوان، پیلوت، آلتون بسیار بالاست. اما یک نکته ظریف هم وجود داره:
    طراحی آلتون قابل مقایسه با هیچکدومشون نیست. یعنی اگه اجاق‌های پیلوت و اخوان و آلتون در یک فروشگاه کنار هم باشن، هرچقدر هم که بی‌سلیقه باشیم، بازم محاله انتخابمون چیزی جز آلتون باشه.

    خلاصه عرایضم:
    در انتخاب اجاق گاز صفحه‌ای: نیک کالا بالاترین کیفیت در بین ایرانی‌ها رو داره.
    در انتخاب هود، تفاوتی نمی‌کنه. همه شرکت‌ها تولیدات خوبی دارن
    در انتخاب فر توکار: فقط آلتون و دیگر هیچ!
    اجاق مبله: برندهای خوبی داریم. ولی هیچکدوم به زیبایی آلتون نیست
    سینک ظرفشویی: اخوان، استیل البرز و … همگی خوبن. آلتون چندان حرفی برای گفتن نداره، چون تازه شروع به تولید سینک کرده.

    موفق باشید

    1. خیلی عالی بود. دم شما گرم. چقدر اساسی و حسابی به موضوع پرداختید. باید حتما به پست اضافه‌ش کنم. بله در مورد صفحه‌ای این واقعیت خیلی مهمیه که اگر از اول میدونستم اصلا وارد این بازی کثیف 🙂 نمیشدم… ما از اوناییم که دائم داریم میپزیم و میخوریم و صفه مفه اصن برامون افت داره خیلی لطف کردید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا