هفت اشتباه رایج در طراحی خانه

اشتباه رایج در طراحی خانه‌ را از زوایای متعددی می شود بررسی کرد در این نوشته به برخی از این اشتباهات توجه شده است. اشتباهاتی که اغلب از میزان تاثیرش بی‌خبریم اما تاثیراتش را بر زندگی ما میگذارد.

خانه اولین پله‌ی ارتباط ما با جهان است. فضایی مأنوس که در پناه آن رشد می‌کنیم و به شدت در معرض ویژگی‌های خوب و بد آن هستیم. شناختن خطاهای رایج در تفکر طراحی خانه می تواند به ما کمک کند ارتباط بهتر و آگاهانه تری با خانه خود برقرار کنیم.

۱- بی‌توجهی به استقلال عرصه‌های عمومی و خصوصی

تداخل عرصه‌های خصوصی و عمومی چیزی است که به سادگی و بی سر و صدا می‌تواند کیفیت زندگی را کم کند.

اغلب با نگاه صرفا اقتصادی عناصر سازنده‌ی تفکیک را پِرت فضا قلمداد کرده و اهمیت آن را نادیده می‌گیرند. در حالی که فضاهای واسط می‌تواند و لازم است که ارتباط عرصه‌ها با همدیگر را مدیریت و تنظیم کند.

ورود ناگهانی و بی‌واسطه از محیط بیرون به درون خانه می‌تواند حسی ناایمن و ناخوشایند ایجاد کند. همین‌طور ارتباط مستقیم و اشراف پذیرایی به اتاق خواب و سرویس‌ها.

۲-بی‌توجهی به اهمیت حیاط در طراحی خانه

نادیده‌گرفتن قدر حیاط هم از دیگر اشتباهات رایج در طراحی خانه است. در نگاه تجاری امروز اغلب به حیاط به عنوان قسمت بی‌ارزش و اضافه‌ی خانه نگاه می‌شود.

تعداد زیادی از خانه‌ها درصد اندکی از مساحت زمین را به عنوان حیاط باقی می‌گذارند. در چنین نگرشی مطلوبیت‌های ارتباط راحت با طبیعت و آسمان را نادیده گرفته و زندگی را ب انجام ضرورت‌های زیستی در فضای مسقف تقلیل می‌دهند.

باید توجه داشت که حیاط نقش کیفیت‌دهنده‌ی زندگی را دارد و لازم است که فرم و مساحت و کیفیت مناسبی برای آن در نظر گرفته‌شود.

۳- در نظر نگرفتن بستر و زمینه

خانه جزئی از کلیت محیط است و باید در ارتباط با پیرامون و بستر خود دیده‌شود. خانه‌هایی که هویت محیط خود را نادیده گرفته و اصرار بر تمایز دارند در سمفونی شهر یا روستا مانند نویز عمل می‌کنند. بهتر است که خانه در مجاورت با محیط به لحاظ فرم و متریال هماهنگی پیشه کند. البته وجوه تمایز می‌توانند در بستر تم کلی وجود داشته باشند.

توجه به پیشنهادهای اقلیم در انتخاب سبک و مصالح نیز خانه را به سمت پایداری برده و ارزشمند است.

۴-ترجیح ظواهر بر راحتی و آرامش

خانه برای زندگی باکیفیت و راحت ما ساخته می‌شود. باید مراقب باشیم که در اخذ تصمیم‌ها معماری، کیفیت و راحتی قربانی چشم‌گیریِ ظاهر نشود.

به خاطر داشته باشیم خانه حریف هر روز و سالیان ما است نه معشوق چند صباح گذرا. بنابراین بهتر است بیش از بزک ظاهر به اخلاقش توجه کنیم!

پله‌های گرد که با نرده‌های مجلل از ما دلبری می‌کنند ممکن است در درازمدت زندگی سختی برای ما بسازند‌. پرده‌های سنگین و اشرافی‌ای که دشواری باز و بسته‌کردنشان ما را از دریافت نور صبحگاهی محروم کند زیبایی پایداری در خود ندارند.

۵- بی‌توجهی به سبک زندگی و ذائقه‌ی ساکنین

در هر انتخابی این خطر وجود دارد که ما تحت تاثیر جو موجود قرارگرفته اهمیت سلیقه و تشخیص خود را کم ببینیم.

مد روز در همه‌ی ابعاد می‌کوشد نقش خود را در انتخاب ما پررنگ‌تر کند. اما لازم است بخاطر داشته باشیم که کاربر ماندگار خانه، ما هستیم نه طراحان مد.

با خودمان صادق باشیم و نگاه سنتی، مدرن، رستیک یا مجلل خود را به رسمیت شناخته و بر اساس همان تصمیم بگیریم.

مشورت با معماران اهل فن و زبده می‌تواند خطاهای دید ما در تشخیص نادرست سبک‌ها را تصحیح کند. اما در نهایت یادمان باشد:

انتخاب سبک حق مسلم ذائقه‌ی ما است.

۷- صلبیت و عدم انعطاف‌پذیری

آن سوی بام بند قبلی خانه‌ای است که جای همه چیز در آن میخ شده‌است. خانه‌ای که تغییر هیچ بخشی از آن توسط کاربر به رسمیت شناخته‌نشود نقش مثبتی در اعتماد به نفس ساکنین نمی‌گذارد.

طرحی مناسب است که ضمن تصمیم مشخص در مورد چیدمان برای آن قابلیت جابجایی و تغییر هم در نظر گرفته‌باشد.

در واقع هدف این است که طرح معماری ما بیش از قطعیت به امکان فکر کند.

حالا نوبت شماست. شما جای کدام اشتباه رایج در طراحی خانه را در این نوشته خالی می بینید؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا