آیا در دانشکده معماری یزد معماری بخوانم یا نه؟

آیا در دانشکده معماری یزد معماری بخوانم یا نه؟ این سوال مشتمل بر دو سوال دیگر است.

  • ماهیت رشته‌ی معماری
  • دانشکده معماری یزد

من در این نوشته می‌خواهم مختصری به هر دوی این موضوعات بپردازم.

ماهیت رشته معماری

برای شناخت این مفهوم باید قبل از انتخاب رشته به علايم و شواهد توجه کنیم.

چنان که قبلا گفته بودم برای درک حال و هوای بعضی رشته‌ها می‌شود به پاره‌ای از درس‌های دبیرستان تا حدودی اتکا کرد. اما اگر از دبیرستان و رشته‌ی ریاضی بخواهیم وارد رشته‌ی کارشناسی معماری شویم درس‌های دبیرستان کمک چندانی به شناخت ما نمی‌کند.

در این وضعیت رشته‌ی معماری معمولا ما را غافلگیر می‌کند. پس چاره چیست؟

۱- از معماران بپرسیم

برای فهم این رشته یکی از ساده‌ترین کارهایی که میسر است سرزدن به دفاتر معماری است. با حضور در چنین مکان‌هایی از نوع کار و تعامل موجود در آن باخبر می‌شوید. معمولا در محیط دفاتر کسانی را خواهید یافت که به پرسش‌ها و ابهام‌های شما در این مورد پاسخ داده و شما را راهنمایی کنند.

۲-از خودمان بپرسیم

خوب است که با خودمان صادق باشیم و بتوانیم پاسخ مفصل و ترجیحا مکتوبی به این پرسش‌ها بدهیم.

نوع مواجهه‌مان با ناشناخته‌ها چیست؟

آیا دوست داریم همه چیز واضح باشد و معلوم؟ آیا مرتب از اطرافیانمان سراغ تکلیفمان را می‌گیریم؟ آیا ریاضی را بابت فرمول‌های آشکارش دوست داریم؟ اگر جواب چنین پرسش‌هایی را مثبت بدهیم احتمالا با یان رشته دست کم در حوزه طراحی خیلی به ما خوش ‌نمی‌گذرد.

آیا به فرآبند تصمیم‌گیری علاقه داریم یا از آن می‌ترسیم؟

آیا فوبیای تصمیم داریم؟ آیا در رستوران سلف سرویس کلافه می‌شویم؟ آیا هر جا پای تصمیم در میان است دچار استرس می‌شویم؟

آیا به سان الاغ بوریدان اگر دو پاره علف به ما ارائه شود از گرسنگی می‌میریم؟

خیالتان را راحت کنم. معماری مرتبا با تصمیم سر و کار دارد. البته اگر آموزش سالمی ببینید مهارت تصمیم‌گیری را تا حد قابل قبولی کسب می‌کنید. اما اگر اساسا بی‌تصمیمی را برمی‌گزینید و گزینه‌های متعدد اذیتتان می‌کند شاید بهتر است دنبال رشته‌ی دیگری بروید.

آیا به سلیقه‌ی خود دسترسی داریم؟

این لباس چطوره؟ این مدل مو به من میاد؟ مزه‌ی این غذا بهتره یا اون یکی؟ این مدل ماشین باحاله؟ اگر از آن دسته افراد هستید که پاسخ عمیق و صادقانه‌ی تان در مقابل این دسته از سوالات این است که: من چه بدونم! شاید با معماری خیلی حال نکنید.

آیا متعهد به نتیجه و مسئولیت‌پذیر هستیم؟

معماری پروسه چند عامله و پیچیده‌ای است. خیلی وقت‌ها نتیجه‌ی کار بابت ضعف یکی از عوامل کم‌اهمیت به فنا می‌رود. عادلانه به نظر نمی‌رسد اما واقعیت این است که شما به عنوان معمار ( بخصوص اگر مسئولیت نظارت و اجرا را هم داشته‌باشید) خیلی وقت‌ها متهم اصلی این ماجرایید. باید توانایی پذیرش مسئولیت و تحمل بار آن را داشته باشید. اگر ندارید نزدیک معماری نشوید!

آیا دانشکده معماری یزد خوب است؟

حیاط اندرونی خانه رسولیان (عکاس: مهندس آرمان صدیقیان)

مجتمع هنر و معماری یزد در مهرماه سال ۶۸ با رشته‌ی کارشناسی ارشد پیوسته‌ی معماری در خانه رسولیان آغاز به کار کرده‌است. (برای آشنایی با حال و هوای این دانشکده در سالهای آغازین، مطالعه کتاب فصل تحصیلی ما را پیشنهاد می‌کنم.)

این مجتمع هم‌اکنون در سال ۱۴۰۱ سه دانشکده معماری شهرسازی و هنرهای تجسمی دارد.

محاسن دانشکده معماری یزد

  • آموزش ضمنی از یک کالبد محیطی با کیفیت؛ چه با معماری سنتی موافق باشیم یا نباشیم خانه رسولیان یک بنای ارزشمند به شمار می‌رود. بنایی که ارزش‌های فراسبکی‌ای چون پایداری و دوام بیش از صد سال را بر جبین خود دارد. معماری خواندن در چنین محیطی یک پیش‌فرض اضافی تضمین‌شده دارد: از محیط میاموزیم و سلیقه‌ی ما رشد می‌کند.

  • انسجام و وجود یک هویت جمعی شاخص؛ به دلایلی از جمله جدابودن از سایر دانشکده‌ها و وحدت کالبدی فضا و شاید هم درونگرا بودنش آدم‌ها در این محیط به یک هویت جمعی ملموس دست می‌یابند: رسولیانی بودن. این هویت به ان ها قدرت و شهامت کار و تلاش و جستجویبیشتر می‌دهد.

  • معاشرت الزامی با مردم و کسبه‌ی بافت قدیم؛ درس‌خواندن در چنین محیطی با ساعات طولانی درس‌ّای عملی و در شرایطی که فاصله از خوابگاه زیاد است برای دانشجویان نوعی زندگی مردمی در بافت سنتی رقم می‌زند. این تعامل کمک می‌کند با بخش مهم خلق معماری که مردم هستند بیشتر آشنا شویم.

معایب دانشکده معماری یزد

  • دور بودن از سایر رشته‌ها؛ دور بودن باعث می‌شود ارتباطات میان رشته‌ای کمتر شکل بگیرد. چیزی که می‌تواند وسعت دید یک معمار را افزایش داده و او را نسبت به مسايل مختلف جامعتر کند.

  • مقاله محور نبودن جو دانشکده معماری یزد؛ در سالهای تحصیل من در دانشکده‌ی معماری یزد مقاله‌نویسی ژورنالی بسیار مهجور بود. هرچند ما به مکتوب‌کردن تجربیات خود تشویق می‌شدیم اما در مقطع ارشد نیز هیچ تمرینی روی مقاله‌نویسی حرفه‌ای نداشتیم. این روند در سال‌های اخیر رشد چشمگیری داشته است.

  • چالش امنیت در کوچه‌های آشتی‌کنان؛ موقعیت دانشکده معماری یزد در بافت قدیم چالش‌هایی نیز به همراه دارد. کوچه‌های کم‌عرض و تو در توی این بافت برای اهالی شاید ایجاد صمیمیت کند؛ اما امکان ایجاد رعب در دل غریبان را نیز فراهم می‌کند. برای غلبه بر این ترس شاید بهتر باشد گردش‌های ساعات کم‌تردد را بصورت جمعی برگزار کرد.

تصمیم با شماست

حالا با اطلاعات داده شده می‌توانید هزینه فایده انتخاب معماری و دانشکده معماری یزد را سنجیده و با توجه به علایق توانمندی و رویاهایتان در مورد آن تصمیم بگیرید. اگر هم هنوز سوال‌هایی دارید که دوست دارید بپرسید زیر همین پست بنویسید تا پاسخ بدهم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا