اصلاح نقشه‌ و بازسازی خانه سه‌رخ

اصلاح نقشه و بازسازی خانه به نوعی فرصت جبران است. این خوبی را دارد که کارفرما واقعیت خانه را زیسته و دقیقا می‌داند چه می‌خواهد. دست کم دقیقا از آن‌چه نمی‌خواهد باخبر است. برای من آن لحظه‌ای که خانم خانه ابراز پشیمانی می‌کرد از بی‌توجهی‌اش به اولویت مسائل لحظه‌ی ارزشمندی بود. او با حسرت به سنگ‌های جان‌پناه پشت بام اشاره می‌کرد و می‌گفت: ای کاش به جای سختگیری و وسواس روی خرید سنگ گران‌قیمت حواسمان به اهمیت طراحی درست می‌بود.

این پروژه سومین کاری بود که در تفت به ما ارجاع شد. کارفرما از خویشان کارفرماهای پیشین بود و دنباله بهبود خانه اش. خانه در زمینی به ابعاد ۱۰ در ۲۰ واقع شده‌ و سه نبش بود.

کارفرما برایمان توضیح داد که خانه را از روی یک نقشه‌ی آماده ساخته که از آشنایی به دستش رسیده بود. نقشه‌ای که برای موقعیت و کاربرانی متفاوت کشیده‌شده بود و در ابتدا بی‌اشکال به نظر می‌رسید اما موقع استفاده باگهای متعددش را روکرده بود.

اشکالات خانه طبق نظر کارفرما

فقدان فضای خصوصی در همکف

با وجود مساحت خوب زمین همکف فاقد اتاق و سرویس بهداشتی بود و حالا که خانواده به سنین میانسالی رسیده‌بودند این وضعیت برایشان دشوار بود.

فقدان سرمایش گرمایش کافی

اما آن‌چه که عملا خانه را در زمان ارجاع رهاشده و غیرقابل استفاده کرده‌بود کنترل‌ناپذیری دمای آن در هر دو فصل گرم و سرد بود. گرمایش و سرمایش خانه در زمستان و تابستان حتی با مصرف سوخت زیاد تامین نمی‌شد و خانواده را مجبور به ترک خانه کرده‌بود.

دلایل دشواری سرمایش و گرمایش خانه سه‌رخ

پاسیوی غیرضروری و نامناسب

نقشه‌ی پیشین خانه برای زمینی یک بر بود. جهت تامین نور در طول ساختمان طبق عرف دهه‌ی هفتاد و بعضا هشتاد نورگیری در بالای یک پاسیوی کوچک در طول پلان قرار داشت که پله‌های نیم‌طبقه‌ی بالا از کنار آن شروع‌شده‌بود. این نورگیر که با اتصالات ضعیف و بدون عایق حرارتی اجرا شده‌بود مهم‌ترین کانال خروج هوای کنترل‌شده‌ی ساختمان به شمار می رفت.

پنجره‌های زیاد و نامناسب

چنان‌که گفته‌شد خانه از سه سمت دریافت نور داشت. زمین سه بر در سازنده این وسوسه را ایجاد کرده‌بود که هرجا امکان دارد و می‌شود پنجره بگذارد آن هم پنجره‌های فولادی و فاقد عایق حرارتی.

پنجره‌های ضعیف نور می‌آوردند اما قدرت مراقبت از داشته‌های خانه را نداشتند و این زندگی را سخت کرده‌بود.

پیشنهادهای طراحی

روند اصلاح نقشه و بازسازی خانه را با این تصمیم‌ها دنبال کردیم.

  • حذف پاسیو
  • پوشاندن سقف شیشه‌ای پاسیو
  • طراحی سرویس بهداشتی کامل در محل پاسیو
  • پوشش پنجره‌ها با پنجره‌های عایق
  • طراحی کمدهای کارآمد برای اتاق خواب‌ها
  • طراحی تخت‌خواب جمع‌شو برای ایجاد امکان خواب در سطح همکف

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا