عمارت فروغ را چگونه طراحی کردم؟ قسمت سوم طراحی اتاق‌ها

رابطه‌ی اتاق‌ها با نور

درباره‌ی نور جنوب شرق و کیفیت مطلوب و انعطاف‌پذیری‌اش در یزد قبلا گفته‌بودم. براساس تجربه‌ی قبلی مایل بودم که هر سه اتاق ساکنین خانه از این نور برخوردار شود. این مساله برای من طراح آن‌قدر اولویت داشت که حتی در انتخاب زمین هم جزو فاکتورهای موثر بود.

زمینی که انتخاب شد با عرض ۱۴.۹ و کشیدگی درست توانست اتاق همه و اتاق تک‌تک ما را رو به نور جنوب‌شرق بنشاند.

. این دو اتاق علاوه بر نور جنوب‌شرق به ترتیب به جنوب غرب و شمال شرق نیز بازشو دارند.

رابطه‌ی اتاق‌ها با هم

اتاق همسران و اتاق پسر در طرفین حیاط ماه‌نشین مستقر شده‌اند و از این طریق در فضای بیرون به هم پیوند می‌خورند.

اتاق دختر به عنوان عضو درونگرای خانواده که نیاز به خلوت و استقلال بیشتری داشت بعد از اتاق پسر قرار دارد و دسترسی مستقلش به حیاط اصلی و همین‌طور ماه‌نشین به واسطه‌ی بالکن آن برقرار می‌شود.

اتاق‌ها از درون نیز با هم رابطه‌ی نسبتا نزدیکی دارند. در دو سمت نشیمن دو پیش‌فضا قرار دارد که اتاق‌ها از طریق آن دسترسی دارند. پیش‌فضای سمت راست بین اتاق همسران و آشپزخانه مشترک است. پیش‌فضای سمت چپ نیز بین اتاق دو فرزند و ورودی خانه قرار دارد.

چیدمان و طراحی داخلی اتاق‌ها

اصول کلی حاکم بر فضای داخل سه اتاق را می‌توان در عناوین ذیل دید:

دسترسی مستقل به حیاط
پنجره‌گاه برای گلدان
طاقچه‌ی کوچک برای دکوری
پنجره با آستانه‌ی کوتاه برای ارتباط خوب با حیاط‌ها
استفاده از ساختار اتاق برای استقرار وسایلی مثل کتابخانه
کمد دیواری کامل تشکیل‌شده از دراور آینه و دو مدل رخت‌آویز

(این پست و مشابه آن به تدریج با تصاویری از عمارت فروغ تکمیل و گویاتر خواهد شد)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا