چگونه خانه‌ای مرتب داشته باشیم؟ قسمت اول کمدها


کمدها به ما کمک می‌کنند وسایل خود را نگه‌داری کنیم بدون این که مدام مقابل چشممان باشند.
کمدها در گذشته معمولا چیزی شبیه پستو یا انبار بودند و وسایل در آن‌ها انباشته می‌شدند. اما فن طراحی امروزی کمدهای دقیق‌تری پیشنهاد می‌کند.
کمدهایی که تنوع محتوای خود را به رسمیت شناخته و برای هر چیزی جایی مناسب خودش پیشنهاد می‌دهند.


کمدهای ترکیبی


کمدهای چندکاره و ترکیبی لزوم وجود وسایل متعدد را کم و اتاق را خلوت می‌کند. وسایلی مثل دراور، آینه، میز اتو، جالباسی دم دستی، کمد رخت‌آویز و کتابخانه.
کمدی که بتواند این اجزا یا هرچه مورد نظر و استفاده ما است را با حالتی هماهنگ و زیبا در خود تعریف کند به شکلی که استفاده از آن راحت باشد کمک قابل توجهی به حفظ نظم و ترتیب اتاق می‌کند.


دراور یا کشو


کشوها به دلیل این که امکان دسترسی از بالا را برای ما فراهم می‌کنند کمد‌های کارآمدی برای نگه‌داری لوازم کوچک و متعدد هستند از لباس‌های زیر و تیشرت‌ شلوارهای راحتی تا کش مو و اکسسوری‌ها.
بهتر است در انتخاب کشو به کیفیت قرقره‌ی آن توجه کنیم. در حال حاضر برای کشوهای کمد لباس قرقره‌ی برند نایس توصیه می‌شود.
ارتقاع کشو لباس بین ۱۶ تا ۳۰ مناسب است و عرض آن نیز بهتر است بیش از ۹۰ سانتیمتر نباشد. البته عرض ۸۰ ایستایی مناسبتری دارد.


آینه


آینه هم می‌تواند جزو دیزاین کمد باشد. چنانچه در ارتفاع ۸۰ تا حدود دو متر باشد می‌تواند با …فاصله گرفتن تصویر کامل ما را منعکس کند.
در طراحی آینه باید به تعداد نفرات استفاده‌کننده توجه شود و به ازای هر نفر عرض حداقل ۵۰ در نظر گرفته شود. البته اگر آینه‌ها با فاصله طراحی شوند عرض کمتر هم جوابگوست.
از آن طرف هم باید مراقب باشیم که سطح آینه بیش از حد لزوم نباشد تا زحمت غبارروبی و تمیزکاری آن به کارهایمان اضافه نشود.
آینه معمولا روی در کمد در نظر گرفته می‌شود. بنابراین در تصمیم‌گیری بابت نوع بازشو باید مراقب اثر انگشتان روی آینه باشیم.


میز اتو


این میز هم معمولا در محیط، الحاقی و آشفته‌ساز به نظر می‌رسد. ضمن این که حضور سطح افقی اتوکشی آن را میزبان گرد و غبار و انتقال آن به لباسها و حتی سایر سطوح فضا می‌کند.
میزهایی که به صورت جمع‌شو داخل کمد مستقر می‌شوند می‌توانند این مشکل را حل کنند.


جالباسی دم دستی


لباس‌های رسمی و کم‌استفاده‌تر که بعد از کاربرد به چوب رختی زده شده و روی میله‌ی رخت‌آویز قرار می‌گیرند. اما لباس‌های دم دستی‌تر مثل لباس‌های کار و پیاده‌روی و… معمولا حوصله بیشتری برای این مدل نگه‌داری می‌طلبد. این لباسها کاملا در معرض خطر رهاشدن روی سطوح و لبه‌هایی هستند مثل صندلی و لبه تخت و حتی تردمیل!
اگر کمد دیواری حواسش به این نوع رفتار هم باشد می‌تواند جایی را برای آویختن راحت این لباس‌ها به قلاب در نظر بگیرد و احتمال مشارکت آدم‌های خسته در نامرتب‌نشدن محیط را بالا ببرد.
البته در طراحی اتاق این قسمت را می‌توان در جاهای مخفی‌شونده‌ی دیگر مثل پشت درها هم در نظر گرفت. این تصمیم از این لحاظ برتری دارد که لباس‌های استفاده‌شده‌ی روزانه می‌توانند بدون حبس شدن در کمد هوا خورده و خشک‌شوند. آشفتگی‌شان را هم در معمولا باز اتاق پوشش می‌دهد.


کتابخانه


کتابخانه می‌تواند بصورت شلف در تورفتگی فضاها پیش‌بینی شود و برحسب ضرورت و نوع رابطه اهالی خانه با کتاب در محیط پخش باشد.
کتاب‌ها را در قطع‌های ذیل چاپ می‌کنند.
یعنی بیشترین عرض ۲۳ و بزرگترین طول ۲۸.۵.
البته معمولا کتاب‌های عمومی‌ای که در اتاق خواب نگه‌داشته می‌شود در قطع وزیری است یعنی ۱۷ در ۲۲. البته به غیر از اتاق دانش‌آموزان و دانشجویان اهل مطالعه تخصصی.
با این حال توصیه من طبق تجربه شخصی این است که شلف‌های کتابخانه (بخصوص در اتاق زوج‌ها) را با توجه به ابعاد قطع وزیری بسازیم. به این ترتیب که عمق شلف هم اندازه‌ی عرض کتاب و ارتفاع آن (یا فاصله‌ی بین شلف‌ها) در حد ۲۵.
این ابعاد محدود کمک می‌کند که کتاب‌ها در محل خود به خوبی مستقر شوند و در عین حال سطح افقی خالی روی شلف نمانده و گرد و غبار در کمینه حد ممکن جذب شود.
البته برخی به خاطر مشکل آلرژی ترجیح می‌دهند که منطقه‌ی کتاب‌ها با در شیشه‌ای یا چوبی پوشش داده‌شود. این هم یک انتخاب است اما مسلما اگر دسترسی آسان‌تر باشد امکان استفاده و تورق بیشتر می‌شود. یادمان باشد که بناست مسیر را هموار کنیم.
شلف‌ها را اگر بدون نمایش اجزای متصل‌کننده به دیوار در نظر بگیریم ضخامت حداقل شش سانت لازم دارند و بهتر است عرض آن‌ها از… بیشتر نباشد.

کمد رخت‌آویز


این کمد‌ها برای استقرار لباس به کمک چوب لباسی است.
موقع سفارش یا طراحی این بخش نیز توجه به ابعاد و اعداد مهم است.
برای جاگرفتن کت مردانه عرض کمد حداقل ۶۰ سانتی‌متر لازم است. در هنگان طراحی باید بخاطر داشته باشیم که چنان‌چه در ریلی مد نظرمان باشد ضخامت حدود هفت سانت باید به عمق کمد اضافه شود.
انتخاب ارتفاع میله هم مهم است که با ابعاد شما سازگار باشد. نه توصیه طراح و نه استانداردهای مرسوم هیچ یک معیار اصلی نیست. طراح و سازنده معمولا به یک عدد نرمال از میانگین ابعاد استفاده‌کنندگان رسیده همان را معیار طراحی قرار می‌دهند. اما حق مسلم مصرف‌کننده‌است که با رخت‌آویز کمد خود راحت بوده و هر روز به او یادآوری نشود که زیادی بلند یا کوتاه است.
فاصله‌ی میله‌ی رخت‌آویز تا زمین را از این فرمول حساب کنید:     فاصله‌ی مورد نظر: قد کاربر+ ۳۰ الی ۴۰

در کل عرض درب کمد ام‌دی‌اف بهتر است از ۶۰ سانتیمتر بیشتر نباشد. البته در ارتفاع بیش از یک متر تا عرض ۷۰ سانت را هم می‌شود در نظر گرفت.

جای کیف


کیف‌ها هم قابلیت بالایی در رهاشدن و به هم‌ریختن اتاق دارند. کمد ما می‌تواند جایی برای نگه‌داری کیف‌های مختلف داشته باشد اما اگر یک جای ثابت و گشوده (بدون در) در اتاق باشد که به محض رسیدن کیف ما را تحویل بگیرد مسیر پرهیز از به هم‌ریختگی هموارتر می‌شود.


کمد رختخواب


حتی چیزی مثل کمد رختخواب هم بهتر است بخش‌بندی داشته‌باشد تا برای استفاده از یکی از لوازم پایین‌تر مجبور به تخلیه بالایی‌ها نشویم.
عمق کمد رختخواب را بین ۸۰ تا ۹۰ در نظر می‌گیریم.
خوب است که دو شلف در ارتفاع ۱۰۰ و ۱۵۰ سانتیمتر لحاظ شود تا در سه سطح، تشک، پتو و بالش‌ها را جای بدهد.
بر خلاف تصور پیش‌فرض این کمد بهتر است در اتاق خواب‌ها نبوده و در محل اقامت مهمان یا فضای عمومی قرار گیرد. چرا که امروزه صاحبان هر اتاق‌خواب‌ معمولا از تخت شخصی استفاده می‌کنند و به رختخواب اضافه نیاز ندارند.


پی‌نوشت: عدد و رقم‌ها و برند نام برده‌شده در مشورت با دو ام‌دی‌اف‌کار مورد اعتماد ذکر شده و با امکان‌ها شرایط فعلی و دانش و مهارت این عزیزان منطبق است.

3 در مورد “چگونه خانه‌ای مرتب داشته باشیم؟ قسمت اول کمدها”

  1. آزادمهر

    چقدر به دانستن این موارد در خانه نیاز داشتم‌.دستت طلا 👌👌💖

    1. نجمه عزیزی
        خوشحالم دوست داشتی آزادجان…البته خیلی جای تکمیل و اصلاح و استناد داره
  2. بازتاب: طرح خانه ساده و شیک در یزد – نجمه عزیزی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا