پاکت ترحیم هوالباقی برای فنای زندگی

چند سالی است که پاکت ترحیم به هیأت کیسه‌های زیپ‌کیپ وارد مجالس ترحیم شده و جای خود را باز کرده‌است.

روی این پاکت‌ها نوشته‌شده هوالباقی. طنز دردناک قصه همین است. این پاکت‌ها بعد از انجام نقش چند دقیقه‌ای خود دیگر استفاده‌ای ندارد. اما در گلوی طبیعت باقی می‌ماند.

جنس این پاکت‌ها تا آن جا که من تشخیص دادم پلاستیک خشک است که به سادگی قابلیت بازیافت ندارد. هرچند بازیافت هم در معدود مواردی ممکن و مقرون به صرفه است و حتی در صورت انجام نیز رفتاری پرمصرف و پرعارضه است.

بسیار بسیار محتمل است که این کیسه‌ها بعد از دورریخته‌شدن توسط ما راهی خاک‌چال یا اقیانوس‌ها شود. ریزشده یا نشده وارد زنجیره‌ی غذایی اهالی آب و خاک شود و خیر جاریه‌اش نثار روح امواتمان.

مجلس ما و پاکت‌های ترحیم

این قصه‌ی پرغصه را می‌دانستم اما نتوانستم زود اقدام کنم.

متاسفانه در مجلس سوم و هفتم پدر من هم از این پاکت‌ها استفاده‌شد و من که حال جسمی و روحی ناخوشی داشتم نتوانستم مانعش شوم.

در واقع من با پکیج پذیرایی مخالف بودم. چرا باید این‌همه وقت و انرژی برای کاری صرف شود که می‌تواند به شکل بهتری به مرده و زنده خیر برساند؟

دیده‌ام در مجالس آدم‌های محترمی اقلام پذیرایی در سینی دور گردانده‌می‌شود و هیچ نازیبایی یا بی‌حرمتی‌ای در آن نیست.

مخالف بودم اما چند سال فعالیت در این حوزه به من نشان داده که در بسیاری از موارد پیاده‌کردن وضعیت ایده‌آل در ابتدا ممکن نیست. کناره‌گیری و فکرکردن به مخالفت با کل ماجرا یعنی شکست کامل.

این بود که بعد از چند روز خودم را جمع و جور کردم و تصمیم گرفتم حالا که عزم جمعی با انجام این کار است بکوشم شکل انجامش را کم‌آسیب‌تر کنم.

از خانم کوکب (پیج @ziba.cookware) یکی از تولیدکننده‌گانی که پیشتر در نهمین دوره‌ی جمع‌آوری پوسماند به بچه‌هایمان هدیه داده‌بود خواستم برای مراسم چهلم کیسه‌ی پایدار تهیه کند و خوشبختانه با استقبال خوبی هم مواجه‌شد.

متاسفانه زورم نرسید به کیک یزدی‌های محبوس در نایلون و بطری‌های آب معدنی که واقعا در هوای بارانی پاییزی هیچ ضرورتی نداشت. اما دست کم کیسه‌ها پایدار شد.

2 در مورد “پاکت ترحیم هوالباقی برای فنای زندگی”

  1. رمضانی

    با سلام رمضانی هستم نظر من در باره بسته های پذیرایی که در مجالس ترحیم در مساجد توضیع میشه خیلی قشنگ و جامع است ولی پيشنهاد من اینه که بجای بسته های پلاستیکی میتونن از پاکتهایی که در خشکبار فروشیها استفاده میشه استفاده کنند که جنسش از پاکت کاغذی که برنگ کارتون هست و یه لاین طلق کوچک وسط پاکت پرس شده که محتواي بسته رو نشون ميده استفاده بشه فقط اگر رنگ سفید بجای رنگ کارتون استفاده بشه و همان گلی و نوشته ایکه روی پاکت پلاستیکی هست روی پاکت سفید چاپ بشه و البته اگر رنگ پاکت برنگ کارتون هم باشه بد نیست ممنون ميشم اگر پیامم رو خوندید با من ی تماس داشته باشید چون دوست دارم له یا علیه نظرم را بدونم در ضمن من ایمیلم فعال نیست

    1. نجمه عزیزی

      سلام خانم رمضانی عزیر. ممنون از طرح پیشنهادتون. اینکه متریال دورریز کمتری مصرف بشه و اونی که مصرف میشه بازیافت پذیر باشه خوبه ولی ما قبیله‌ی پسماند صفر با کل این مساله‌ی دورریز مشکل داریم. چرا باید یک چیزی به بهای گزاف از منابع طبیعی ما تهیه بشه و بعد از دقایقی تبدیل به معضل هزارلایه‌ی پسماند بشه؟ ما کیسه ی پارچه‌ای استفاده کردیم برای پذیرایی و حتی بر وسوسه‌ی نوشتن یادبود پدر روی اون هم غلبه کردیم تا بیشتر مطمئن باشیم که مردم در زندگی روزمره استفاده‌اش می‌کنند. خوشبختانه خیلی هم بازخوردای خوبی گرفتیم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا