خامگیاهخواری، درمان یا روش زندگی؟

خامگیاهخواری تجربه‌ای بود که در زمستان سال ۹۶ تصمیم به آزمودن آن گرفتم. این در حالی بود که اضافه‌وزن روزافزون و بی‌تناسب با حجم خوراک و تحرکم کلافه‌ام کرده‌بود.

حرف باتجربه‌های این حوزه را در آن شرایط توانستم باور کنم: بدنت به پاکسازی نیاز دارد تا مایعات زیادی را برای تصفیه سموم در خود نگه ندارد.

تصمیمم اول دو هفته خامخواری بود اما بعد از اتمام وعده دام نیامد رهایش کنم و حدود سه ماه ادامه‌اش دادم.

خامگیاهخواری چیست؟

گیاهخواری سابقه‌ی طولانی در تاریخ تغذیه‌ی بشر دارد. اما در یکی دو قرن اخیر به صورت اسم و رسم‌دار گرایش به آن بیشتر شده‌است.

در این حوزه با طیف وسیعی از انتخاب مواجهیم از وجترین‌ها که فقط گوشت قرمز را حذف می‌کنند تا میوه‌خواران مطلق.

خامگیاهخواری به طور مشخص تغذیه از گیاهان خام است. گیاهان خام خوراکی شامل میوه‌ها سبزیجات دانه‌ها (حبوبات)، مغزها و غلات.

در این روش خوراکی‌ها بیش از ۴۰ درجه حرارت نمی‌بینند و مغزها و دانه‌ها و حبوبات بصورت خیس‌شده و جوانه‌زده استفاده می‌شوند.

طبیعتا در مرامی این چنین انسانی و زمینی (و نه آسمانی) توافق صد در صد روی چگونگی و حتی چرایی وجود ندارد. آدم‌ها برحسب نیاز، امکانات و واکنش‌های حسی خود با آن همراه می‌شوند.

یکی مثل خانم دکتر پیغمبری با درمان سرطان پیشرفته‌ی خودشان به کمک آب‌درمانی به اهمیت پاکسازی پی بردند. ایشان با خامگیاهخواری نیز به مثابه پاکسازی موثر دوره‌ای مواجه می‌شود.

یکی مثل سرور به واسطه بیماری مهلک گوارشی بیش از ۵ سال با نوع مطلق آن می‌ماند و به واسطه‌ی رویکرد محیط زیستی و علایقش به آن به عنوان یک سبک درست، مروج آن می‌شود.

یکی هم مثل مژگان به واسطه‌ی عشق به طبیعت و ساده‌گرایی تفننی واردش شده و شیفته و پای‌بند آن می‌شود.

شروع خامگیاهخواری

انجام‌دهندگان معمولا از ارائه برنامه ثابت خودداری می‌کنند. آنها معتقدند که هروقت گرسنه شدی هر گیاه خوراکی خامی که در دسترس داری بخور.

اما خانم دکتر زرین آذر که تجربه سالها خامگیاهخواری دارد و پزشک متخصص درمان بیماری‌های گوارشی‌ است توصیه‌های خوبی برای شروع دارد:

یک وعده در روز، ترجیحاً صبحانه، فقط میوه مصرف کنید. این وعده غذا شامل میوه ایست که در آنروز حس می‌کنید تمایل به مصرف آن دارید. چند عدد پرتقال، گریپ فروت، آناناس، توت فرنگی و سایر میوه‌های “اسیدی” بهترین میوه‌ها برای صبحانه هستند. هرچند اگر تمایل به میوه شیرین دارید می‌توانید از موز به هر تعداد که می‌خواهید، خرما و انواع توت و یا طالبی و هندوانه و امثال اینها استفاده کنید. انگور یکی از بهترین و مغذی ترین میوه ها برای صبحانه است.

بهترین غذا برای ناهار اول چند عدد میوه و سپس یک سالاد بزرگ مخلوط از سبزیهای مختلف است.

(منبع: سایت دکتر زرین آذر)

در کل سه وعده‌ی مشخص غذایی چنان که رایج است در این برنامه موضوعیت ندارد. گفته می‌شود که بهتر است بر اساس ذائقه و تمایل در هر وعده‌ی گرسنگی یکی از مواد مجاز در برنامه خامگیاهخواری صرف شود.

تجربه‌ی من

چنان که گفتم من زمستان ۹۶ خامخواری را امتحان کردم. هم‌اینک هم در میانه‌ی دومین آزمودن پانزده روزه‌ی آن هستم که درد زانو بهانه‌ی آن بود. البته اگر تجربه ناخوشایند سال ۹۸ را نادیده بگیریم.

من از مجموعه‌ی توصیه‌ها این برداشت را کرده‌ام که شروع صبح بهتر است با نوشیدن دو لیوان آب یا آب سبزی‌جات مثل هویج و کرفس باشد. در ادامه تا ظهر میوه‌های آبدار صرف شود. چون در این‌ فاصله‌ی زمانی بدن سرگرم پاکسازی و مایعات به آن کمک می‌کند.

اما برای ظهر که با همه‌چیزخواران هم‌سفره‌ام بهتر است چیز مشخصی شبیه‌تر به تصورم از غذا داشته‌ باشم.

گاهی یک سالاد مفصل با انواع سس‌های گیاهی می‌خورم. پایه‌ی سس‌ها معمولا از ترکیب پودر مغریجات و آب لیمو درست می‌شود.

گاهی هم پنیر مغزی‌جات (که همان ترکیب پودر آنها با آب لیمو آب و کمی نمک است) را با چیزهایی مثل کاهو گوجه یا خیار لقمه می‌گیرم و با سبزی خوردن نوش جان می‌کنم.

با این حال تجربه‌ی من حاکی از این است که اگر در وعده ظهر هم میوه بخورم سیرکنندگی قابل قبولی دارد.

در کل توصیه می‌شود که برای دوست‌شدن با این روش و ریختن ترسمان بهتر است به خودمان سخت نگیریم. خوب است که طبق ذائقه عمل کنیم. با این حال به نظر من بخصوص در تجربه‌های کوتاه‌مدت و گذرا بهتر است از دو چیز پرهیز کنیم تا زودتر و بهتر نتیجه بگیریم:

  • درهم خوری
  • هردم خوری

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا