کمپوست خانگی؛ راهی برای حذف شیرابه پسماند تر

تهیه‌ی کمپوست خانگی و تولید پوسماند (خشکاله) دو راه موثر برای حذف شیرابه از پسماندهای شهری است که هر یک البته قلق‌هایی دارد.

در مناطق گرم و خشک تهیه‌ی پوسماند و در مناطق مرطوب ساخت کمپوست توصیه می‌شود. هدف از هر دوی این کارها به نوعی بازگرداندن پسماندهای ارگانیک به چرخه‌ی طبیعت است.

ساخت پوسماند پوست میوه‌ها را قابل نگه‌داری و مناسب انباشت برای خوراک دام می‌کند. کمپوست خانگی هم کمک می‌کند که مواد ارگانیک تجزیه شده و خاک را تقویت کند.

من سه سال است که با خشک‌کردن ضایعات گیاهی خانه پوسماند می‌سازم. اما خشک‌کردن محتویات تفاله‌گیر سینک کمی مشکل‌تر است و ظاهر ناخوشایندی در فرآیند خشک‌شدن دارد. من این قسمت از پسماند را کمپوست می‌کنم.

بطور کلی برای ساخت کمپوست خانگی پیشنهاد می‌شود که در سطل کمپوست سه لایه از مواد ارگانیک به تناوب ریخته شود.

  • قهوه‌ای‌برگها: شامل برگ خشک و کاغذ و دستمال‌کاغذی
  • سبزبرگها: شامل ضایعات گیاهی خوراکی خانه
  • خاک

این سه لایه به ترتیب ذکر شده در سطل ریخته‌شده و گاهی هوادهی می‌شوند.

تجربه‌ی شخصی من در مقوله‌ی کمپوست خانگی

من در این ویدیو توضیح داده‌ام که این بخش از پسماند تر یعنی محتویات تفاله‌گیر سینک را چگونه به کمپوست تبدیل می‌کنم. روش من با توجه به ریز بودن و کم‌بودن پسماند مورد استفاده بسیار ساده است. یک لایه تفاله می‌ریزم و یک لایه خاک.

در مورد سطل هم توصیه می‌شود که سوراخ‌هایی در سطحش ایجاد شور که کار هوادهی راحت‌تر انجام شود. اما من این کار را در یک گلدان سفالی بدون لعاب انجام می‌دهم و به نظر می‌رسد منافذ سفال کار هوادهی را سامان می‌دهد.

بعد از حدودا یک هفته الی ده روز گلدان پر می‌شود. آن را منتقل می‌کنم به گوشه‌ای از باغچه یا گلدان بزرگتر.

گفته می‌شود که کمپوست نارس را بهتر است نزدیک گیاهان نریزیم چون در جذب نیتروژن برای تجزیه رقابتی بین این مواد و گیاهان درمی‌گیرد که به نفع هیچ یک نیست.

5 در مورد “کمپوست خانگی؛ راهی برای حذف شیرابه پسماند تر”

  1. چشم و گوشم قلبی شد از شنیدن لهجه‌ی قشنگت.
    من عاشق لهجه‌ها هستم و وقتی می‌بینم افرادی با لهجه‌ی قشنگ شهرشون صحبت می‌کنن حسابی کیفور می‌شم.
    در مورد کمپوست کردن زباله‌های سینکی هم وسوسه شدم که باز کمپوست کردن رو شروع کنم…
    الان سه تا سطل دارم که مدت زیادیه چیز جدیدی واردشون نکردم و گذاشتم تا همون محتویات قبلیشون کاملا بپزه.

    1. قربون چشم و گوش مهربونت عادله جان…دیدم پستت درباره لهجه سیرجونی و کلی ایده گرفتم ازش😉 کمپوست اقلام سینکی در کنار خشک کردن خیلی کارراه‌اندازه حتما امتحانش کن… من برای تهیه کمپوست کامل مساله‌ام زیر و رو کردن قطعات بزرگ بود اما این یکی اجزاش ریزه و با قاشق همش میزنم! فقط گمونم برای استفاده در کشت و کار باید احتیاط کرد گلدونای من چنان که میدانی😆 خیلی خوشحال نیستن

  2. سلام
    پوست میوه ها را وقتی که خشک کردیم کجا بفرستیم ایا از این راه میشه درامدی کسب کرد؟

    1. سلام فاطمه جان. پوسماند یه محصول با ارزش خوراکی هست که ما به دامدار میفروشیمش پارسال گفت به قیمت کاه میخره اما با گرون شدن کاه برای بالابردن قیمت تحت فشارش نذاشتیم الان تقریبا یک سوم قیمت کاه از ما میخره با کلی ارزش غذایی بالاتر…البته مهم اینه که توی محیط خودتون کسی را پیدا کنی که ارزشش را بدونه و خریدار باشه . خانم طاهره رحیمی توی رشت فعالیت داره در این مورد میشناسیش؟ @tahere_.rahimii

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا